Nicolas Lopez Appelgren blir ny vd på Lynk & Co i Europa

Mobilitetsföretaget Lynk & Co meddelar idag att Alain Visser avgår som vd för Lynk & Co i Europa för att utforska nya möjligheter utanför bolaget. Han efterträds av Nicolas Lopez Appelgren som kliver in som ny vd den 8 januari 2024.

Nicolas Lopez Appelgren är för närvarande Head of Retail Operations på Volvo Cars och kommer in i mobilitetsföretaget med över 28 års erfarenhet av försäljning och marknadsföring inom den globala fordonsindustrin. I sin nuvarande roll har Nicolas lett omvandlingen av Volvo Cars återförsäljning- och affärsverksamhet, vilket har hjälpt bolaget utveckla mer direkta relationer med sina användare, integrera onlineförsäljningen med Volvos nätverk av återförsäljare och förbättra kundrelationer.

Nicolas Lopez Appelgren_headshot.jpg

Innan han blev utnämnd till ny vd för Lynk & Co i Europa har Nicolas haft flertalet ledande befattningar på Volvo Cars inom bland annat återförsäljning, produktledning, marknadsföring och affärsutveckling. Han har varit en nyckelfigur i utvidgningen av Volvos marknadsnärvaro i Europa och Nord- och Sydamerika.

Alain Visser utnämndes till Senior Vice President of Global Marketing and Sales på Geely Auto Group 2015. Han spelade en central roll i etableringen av premiumvarumärket Lynk & Co och har varit vd för bolaget sedan 2017. Alain har varit en nyckelperson i skapandet av nya kundupplevelser genom både teknologi för uppkopplade fordon och nya affärsmodeller.

Sedan Lynk & Co grundades 2017 har man redan levererat över 1 miljon fordon globalt och blivit ett av världens snabbast växande premiumbilmärken. Vi vill tacka Alain för hans många år i bolaget och allt han gjort för att bygga en stark grund för Lynk & Co:s framtid. Vi är glada över att välkomna Nicolas till Lynk & Co och ser fram emot att arbeta med honom när varumärket går in i nästa fas av sin globala utvecklingsplan. Jerry Gan, vd för Geely Auto Group

Om Lynk & Co

Hej, vi är Lynk & Co!

Lynk & Co bildades för att erbjuda mobilitetslösningar till en uppkopplad generation. Vi tillverkar riktigt bra bilar (som har alla funktioner du vill ha utan att du behöver be om dem), och vi låter dig använda dessa bilar på ett helt nytt sätt. Med ett flexibelt utbud av bilägarskap fortsätter vi att driva utvecklingen för att möta behoven hos våra trendmedvetna konsumenter på deras egna villkor.

Presskontaktuppgifter