LYNK&CO HQ 0067.jpg

Kika in i Lynk & Co:s prisbelönta huvudkontor – ”iderik designutopi”

Mobilitetsmärket Lynk & Co är allt annat än traditionella. Inspirerade av de industriella omgivningarna i Göteborg har Lynk & Co:s designavdelning tillsammans med den lokala och prisbelönta arkitektbyrån New Order Arkitektur skapat en icke traditionell arbetsplats i sann brutalistisk anda. Ett samarbete som lett till första pris och internationellt erkännande i Architecture Collection Awards.

När man kliver in i det storslagna huvudkontoret slås man genast av den utomjordiska estetiken. Det råa betonggolvet, prickar överallt och det gigantiska smiley-ansiktet som bokstavligen bryter sig ut ur väggen. En kreativ blandning av det råa och genomarbetade.

- Lynk & Co är här för att röra om i bilindustrin, inte för att anpassa sig till den. Ett tråkigt kontor fanns inte på kartan, det ska vara WOW när man kommer in! Vi måste vara trogna visionen i allt från vårt erbjudande till kontoret. Om vi inte lever och arbetar på ett nytänkande sätt är vi inte sanningsenliga mot oss själva eller våra kunder. Här tycker jag att vårt designteam har överträffat sig själva. Alain Visser, VD Lynk & Co
LYNK&CO HQ 0112.jpg
LYNK&CO HQ 0476.jpg

Fel, fast på rätt sätt

"Urban traces" har varit ett mantra under processen där utrymmena med varaktiga material och återanvända kontorsmöbler har designats för att kännas bebodda som om de redan hade en historia. Vid uppsättningen av de betongväggar som definierar rummen uppmanade teamet hantverkarna att lämna sina mått och klotter på väggarna och sluta innan de var ”klara”.

Än idag bär väggarna spår av designprocessen, vilket är hela poängen - att göra saker annorlunda för att inspirera kreativa tankar bland dem som arbetar där. Tillsammans med detta pryds väggarna även av modern konst från konstnären EKTA.

- När vi valde ut golvet till byggnaden gick vi byggentreprenören på nerverna. Oavsett vilket golv de visade oss tyckte vi att det var för snyggt. Vi ville ha ett rått golv och när de tog med oss till deras lager för att visa ett slarvigt betonggolv blev vi förälskade. För dem var det fel. För oss var det fel på precis rätt sätt. Alain Visser, VD Lynk & Co
LYNK&CO HQ 0690.jpg

Kontoret går att finna på Planetgatan 6 i Göteborg.

LYNK&CO HQ 0369 .jpg
LYNK&CO HQ 0067.jpg

Om Lynk & Co

Hej, vi är Lynk & Co!

Lynk & Co bildades för att erbjuda mobilitetslösningar till en uppkopplad generation. Vi tillverkar riktigt bra bilar (som har alla funktioner du vill ha utan att du behöver be om dem), och vi låter dig använda dessa bilar på ett helt nytt sätt. Med ett flexibelt utbud av bilägarskap fortsätter vi att driva utvecklingen för att möta behoven hos våra trendmedvetna konsumenter på deras egna villkor.

Presskontaktuppgifter