BRUSSELS_Aerial.jpg

Cities Reimagined by Lynk & Co

Wat als steden kunnen worden ontworpen zodat ze... beter zijn? Dit is hoe de Europeanen hun steden willen veranderen...

De steden van de 21e eeuw hebben zich net zo goed aangepast aan auto's als aan mensen. Maar uit een nieuw internationaal onderzoek van Ipsos voor het mobiliteitsmerk Lynk & Co blijkt dat de gemeenschappelijke wens van Europeanen is om voertuigen efficiënter te gebruiken en stedelijke ruimte vrij te maken voor meer groen. Nu de gemiddelde auto slechts 4% van de tijd in gebruik is, daagt Lynk & Co de industrie uit om een nieuwe aanpak te kiezen voor disruptieve mobiliteit.

Het huidige landschap? Veel parkeerplaatsen

In Stockholm bijvoorbeeld is 550 000 m2 permanente parkeerruimte. Dat is meer dan 77 voetbalvelden. Lynk & Co wil de auto-industrie ontwrichten en het idee uitdagen dat auto's een bezit zijn in plaats van een gedeeld vervoermiddel. Hun flexibele maandelijks lidmaatschapsmodel betekent dat je alleen een auto hebt als je hem echt nodig hebt, en dat je hem naadloos kunt delen met anderen. Met minder auto's zouden steden gebouwd kunnen worden voor mensen en niet voor auto's. Burgers zouden kunnen genieten van groenere, meer levendige en inspirerende stedelijke omgevingen.

Ipsos heeft voor Lynk & Co een nieuw onderzoek uitgevoerd onder meer dan 8000 respondenten in acht Europese hoofdsteden: Londen, Parijs, Berlijn, Rome, Madrid, Amsterdam, Stockholm en Brussel. Met het rapport "Cities Reimagined by Lynk & Co" wilde het mobiliteitsbedrijf te weten komen hoe Europeanen vandaag de dag van hun steden genieten en hoe zij hun steden van de toekomst zouden willen vormgeven. De meningen blijken te verschillen.

BRUSSELS_Pedestrian.jpg Photo credit: Lynk & Co / Roberto Raez + Guillermo Gusó
BRUSSELS_Pedestrian.jpg Photo credit: Lynk & Co / Roberto Raez + Guillermo Gusó

Jonge Europeanen lopen op kop

In Rome antwoordt 70 procent van alle respondenten dat het verkeer een enorm gedoe is, terwijl in Stockholm 44 procent erkent hoe mooi hun stad is wanneer ze er doorheen reizen. In Madrid beschouwt 26 procent hun dagelijkse woon-werkverkeer als het hoogtepunt van hun dag, en Londenaren hebben de meeste kans op een leuke en beleefde ervaring met hun mede-pendelaars (19 procent).

De houding ten opzichte van autodelen is vergelijkbaar in de acht markten, maar verschilt als het gaat om de leeftijd van de respondenten. In het bijzonder de jongere generatie. Van de respondenten tussen 25 en 34 jaar staat 66 procent positief tegenover autodelen. Daarentegen denkt slechts 35 procent van de respondenten tussen 55 en 65 jaar er hetzelfde over.

Met auto's die 96 procent van de tijd geparkeerd staan, hebben onze steden veel ongebruikt potentieel. Ik ben gemotiveerd door de resultaten van het onderzoek en ik ben blij dat de mensen in Europa het eens zijn met onze missie van meer toegankelijke, open en groene steden. Het is tijd om onze menselijke ruimte terug te winnen. Alain Visser, CEO bij Lynk & Co

Minder parkeerplaatsen, meer leefruimte

De meest voorkomende wens in de acht steden is om parkeerplaatsen te vervangen door meer groen (57 procent), gevolgd door plekken om te ontspannen (32 procent) en bredere trottoirs (28 procent). Maar er zijn nog een paar verrassende bevindingen. Brussel, een van de minst groene steden in dit onderzoek, wil het minst graag meer groen in hun stad. Londenaren zijn de meest kunstlustige burgers en stemmen het meest voor meer openbare kunst, straatkunst en graffiti ter vervanging van parkeerplaatsen. Misschien is het niet verrassend dat de Amsterdammers bredere fietspaden willen.

Uit de gegevens blijkt: betere steden zijn geen verre droom, ze zijn mogelijk. Lynk & Co leidt een revolutie in de houding ten opzichte van autobezit. Door auto's opnieuw te ontwerpen zodat ze flexibel en deelbaar zijn en aangepast aan het moderne leven, creëren we ruimte in onze steden voor mensen.

Over de enquête

Het rapport "Cities Reimagined by Lynk & Co" is gebaseerd op een internationaal onderzoek dat in opdracht van Lynk & Co is uitgevoerd door Ipsos, een wereldwijd onderzoeksbureau met 18.000 werknemers in 90 landen. Het onderzoek bestond uit 8003 interviews met vrouwen en mannen tussen 18 en 65 jaar in acht Europese landen: Londen, Parijs, Berlijn, Rome, Madrid, Amsterdam, Stockholm en Brussel. De interviews werden afgenomen in juli - augustus 2022.

Photo credit: Lynk & Co / Roberto Raez + Guillermo Gusó

BERLIN_Pedestrian.jpg
AMSTERDAM_Aerial.jpg
AMSTERDAM_Pedestrian.jpg
STOCKHOLM_Aerial.jpg
STOCKHOLM_Pedestrian.jpg
MADRID_Aerial.jpg
MADRID_Pedestrian.jpg
ROME_Aerial.jpg
ROME_Pedestrian.jpg
LONDON_Aerial.jpg
LONDON_Pedestrian.jpg
BRUSSELS_Aerial.jpg
BRUSSELS_Pedestrian.jpg
PARIS_Aerial.jpg
PARIS_Pedestrian.jpg

L'objectif de Lynk & Co est de proposer des solutions de mobilité flexibles et connectées. Nous ne nous contentons pas de fabriquer de très bonnes voitures (avec toutes les fonctionnalités dont vous rêvez sans avoir à les demander), mais nous proposons une nouvelle façon d'utiliser la voiture et d’envisager la mobilité autrement et simplement. En proposant des solutions basées sur la flexibilité d'utilisation d'un véhicule, nous continuons à promouvoir l'évolution, en nous efforçant de répondre aux besoins de nos clients selon leurs propres conditions.

Ontvang het laatste Lynk & Co nieuws via RSS.

Of abonneer handmatig met de Atom URL