Lynk & Co brengt Duurzaamheidsrapport 2022 uit

Mobiliteitsbedrijf Lynk & Co benadert duurzaamheid op holistische wijze

Het duurzaamheidsrapport 2022 van Lynk & Co is net verschenen. En hoewel we weten dat we als aanbieder van mobiliteitsdiensten deel uitmaken van het probleem, nemen we gedurfde stappen om onze duurzaamheidsdoelstellingen te halen. Van de levenscyclus van onze 01 plug-in hybride tot ethisch ondernemen, van CO2-uitstoot tot genderdiversiteit, van autogebruik tot inspirerende duurzame levensstijlen, Lynk & Co benadert de zaken holistisch. Verantwoording.

Wereldwijde problemen, holistische oplossingen

We hebben onze duurzaamheidsstrategie gebouwd op drie pijlers: duurzame mobiliteit, klimaatactie en beter zakendoen. Hoewel de overgang naar elektrische voertuigen een belangrijke stap is, hebben we een groter geheel voor ogen. Een die de volledige levenscyclus van de auto omvat. Door meer gebruik te maken van auto's door ze te delen, kunnen we de behoefte aan individuele auto's verminderen en ruimte in onze steden vrijmaken voor groenere, gastvrije stadslandschappen. En mobiliteit is slechts één onderdeel van de duurzame levensstijl die we willen inspireren, terwijl we tegelijkertijd zorg dragen voor onze partners, teams en leden.

Naar duurzame mobiliteit... en levensstijlen

Autogebruik en autodelen vormen de kern van duurzame mobiliteit. Het gebruik van ons autodeelplatform is tussen 2021 en 2022 aanzienlijk toegenomen, ook al bevindt het zich nog in de beta-versie - het ziet er bemoedigend uit voor de toekomst. Maar we geloven ook in inclusie van mobiliteit: daarom lanceerden we Driving Change, een initiatief om mensen met minder kansen aan een rijbewijs te helpen. In onze Clubs - Lynk & Co's alternatief voor traditionele dealers - laten we de 01 zien, maar we bieden ook een zorgvuldig samengestelde selectie van duurzame, inspirerende producten van onafhankelijke partnermerken, met als doel duurzaam gedrag aan te wakkeren dat verder gaat dan mobiliteit. Upcyclede kleding of duurzame bagage, iemand?

Vechten voor het klimaat

Uitlaatgassen zijn een belangrijk onderdeel van de impact van de auto-industrie op het klimaat. Wij bieden alleen geëlektrificeerde voertuigen aan - verwacht ons eerste volledig elektrische model in 2024! Maar dat is niet genoeg om jezelf duurzaam te noemen: ook de productie- en gebruiksemissies moeten worden aangepakt. Dit omvat zowel onze waarde- en toeleveringsketens als onze activiteiten. In 2022 zijn we in onze autofabriek in Yuyao, China, overgestapt op 100% hernieuwbare elektriciteit, waardoor we 14.000 ton CO2e-uitstoot besparen. We werken aan het vergroten van het aandeel gerecyclede materialen in de auto en aan onze allereerste levenscyclusanalyse voor de 01. Al deze acties ondersteunen een van onze belangrijkste doelstellingen: tegen 2040 netto nul emissies bereiken.

Een betere manier van zakendoen

Onze weg naar open, verantwoord ondernemen begint thuis, met een sterke gelijkheids-, diversiteits- en integratiestrategie. We boeken vooruitgang van genderevenwicht naar genderdiversiteit om onze teamleden die zich niet identificeren met het binaire geslacht beter te integreren. En daar houdt het niet op: we werken aan het dichten van beloningsverschillen binnen ons personeelsbestand en we hebben geïnvesteerd in externe middelen om ervoor te zorgen dat al onze medewerkers, in al onze markten, toegang hebben tot de ondersteuning die ze nodig kunnen hebben.

In de woorden van Alain Visser, CEO en oprichter van Lynk & Co:

"Duurzaamheid is de kern van ons bedrijf. We willen niet alleen geëlektrificeerde auto's - we willen nieuw gedrag, een duurzame mentaliteit, inclusie en een betere stedelijke ruimte voor iedereen."

Er ligt een lange weg voor ons - wat komt hierna?

In 2023 richten we ons op het versterken van zowel ons autodeelplatform als onze genderdiversiteit. In 2024 komt onze eerste volledig elektrische auto op de markt, waarmee we de weg bereiden voor het aanbieden van 100% elektrische auto's in de toekomst. 2025 is ons grote jaar voor hernieuwbare energie, met een doel van 25% voor tier 1-leveranciers en 100% voor batterijproductie.

Meer weten? Krijg een voorproefje van onze duurzaamheidsacties in onze samenvatting van het verslag over 2022! U kunt ook in het volledige rapport duiken voor het complete p